
Chcete zaujať v oblasti E-commerce?
Mať obchodného ducha a byť kreatívnym je v oblasti E-commerce (elektronické obchodovanie) dôležité. Slovo E-commerce vzniklo z dvoch výrazov a to "Electronic" a "Commerce". Je dobré, ak sa niečím odlišujeme a zaujmeme. Možnosti sú v podstate nekonečné. Máme k dispozícií množstvo marketingových stratégií a obrovský priestor na sociálnych sieťach.
Optimalizácia webových stránok a jej prínos
Ako môžeme využiť tieto možnosti práve v oblasti E-commerce a čo je potrebné sledovať, ak chceme mať úspech? Jedným z nástrojov marketingu je optimalizácia webových stránok. Je to komplexná záležitosť a my by sme jej mali venovať aspoň časť energie, samozrejme popri ďalších marketingových stratégiách. Čo je SEO marketing a ako sa robí SEO? Množstvo otázok, tak poďme pekne po poriadku.
SEO poradenstvo zadarmo?
SEO hľadá riešenia na konkrétne problémy, aby sme boli zaujímavými pre návštevníkov a dobre hodnotení z pohľadu vyhľadávačov. Takto vieme získať výhodnú pozíciu pri zadávaní kľúčového slova do vyhľadávača a my získame obrovský potenciál návštevníkov, ktorí ná môžu navštíviť.
Cena za tieto SEO služby môže byť rôzna a závisí od viacerých faktorov. Odvíja sa od aktuálneho stavu a krokov, ktoré je nutné vykonať. Kvalitné SEO poradenstvo vám dá veľa užitočných informácií a postupne sa naučíte niektoré veci riešiť sami, teda môžete ušetriť. Musíme si však uvedomiť, že ide o proces, ktorý neustále beží a menia sa i všeobecné podmienky, preto si budeme musieť vyčleniť dostatok času na to, aby sme sledovali jednotlivé trendy a vedeli ich aplikovať i pre nás. Práve z tohto dôvodu sa ako najvýhodnejšia javí možnosť dlhodobej spolupráce s profesionálnou agentúrou v kombinácii s vlastnou prácou v rámci niektorých úkonov.
Čo by sme mali sledovať?
Správanie návštevníkov je dôležitým faktorom, ktorý by mal povinne sledovať každý dobrý obchodník. Práve tu získate cenné informácie pre zlepšenie vášho biznisu. Môžeme spomenúť návštevnosť, ale tu sa dostaneme len k nejakému číslu, ktoré nám v zásade nič podstatné nepovie. Tento údaj sa sledoval skôr v minulosti.
Nás by malo zaujímať to, čo návštevník vyhľadáva, čo ho zaujíma a kam kliká. Keď poznáme výrazy, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávačov, tak si pomocou nich vieme zadefinovať tie správne kľúčové slová. A tu sa dostávame k podstate. Správnymi kľúčovými slovami opäť zvyšujeme naše šance, že nás navštívi väčší počet ľudí.
Vybrať správne kľúčové slová nie je jednoduché, no vieme sa odraziť od určitej schémy - súhrn krokov a postupov. Vytvoríme si dobrý a pevný základ pre ďalšie kroky. Kľúčové slová dokážu urobiť zázraky a zvýšia naše šance. Nestačí však iba zvoliť správne slová, mali by sme myslieť na to, že Google hodnotí jednotlivé parametre ako celok. Teda musíme zapracovať na jej kvalite z technického i obsahového charakteru. Mali by sme byť intuitívni a predpokladať správanie návštevníkov. Po krokoch ich povedieme k tomu, čo očakávame od ich správania. Tieto úkony návštevníkov nazývame ako konverzie, môže ísť o to, aby si kúpili nejaký tovar, objednali službu, prípadne niekam klikli. Závisí to od typu stránky a nášho cieľa.
Konverzie
Všetky údaje o návštevníkoch nám prinesú iný pohľad a my to môžeme použiť pri budovaní našej stratégie. Malo by nás zaujímať koľko majú rokov, ich pohlavie, kde bývajú, akú majú prácu, či majú deti a pod. Tiež je zaujímavé vedieť aký čas tu strávia. Zaujímať by nás mal každý detail, pretože práve ten môže byť kľúčový pre nás. Máme k dispozícii nástroje (Google Analytics, Google Tag Manager), kde odsledujeme správanie návštevníkov. Na základe týchto informácií si vieme zostaviť podrobnú schému, ktorá bude vyhovovať našej cieľovej skupine zákazníkov. Samozrejmosťou je prehľadnosť, logika a obsah. Už sme spomínali konverzie, teda očakávanú určitú aktivitu od návštevníkov (napríklad nákup produktu), ktorú chceme dosiahnuť a k nej by sme mali smerovať svoje úsilie.
Musíme mať jasný náš osobný i podnikateľský zámer a cieľ, ktorý chceme dosiahnuť. Inak sa môže ľahko stať, že sa stratíme v množstve našich nápadov a informácií, ktoré sú okolo nás. Nemôžeme sa naučiť všetko a hneď. Musí to mať určitú postupnosť, na ktorej potom vieme stavať. Dôležité je, aby sme sa stále vzdelávali a hľadali vylepšenia. Nemali by sme nájsť dobré riešenie pre danú situáciu a s tým sa uspokojiť, ale pracovať a vymýšľať nové a nové nápady, ktoré zakomponujeme do nášho konceptu. Platí to pri bežnom obchodovaní a pri obchodovaní na internete dvojnásobne, pretože v tomto prostredí je všetko oveľa rýchlejšie.
Formy E-commerce
Obchodovanie na internete sa u nás rozbehlo len v posledných pár rokoch, nejde však o úplnú novinku. Prvé pokusy prebehli už v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia. Aké sú jeho výhody a prečo ho veľa ľudí uprednostňuje pred klasickými kamennými obchodmi?
Ide o veľmi jednoduchý spôsob nakupovania a tiež predávania cez internet. Stačí zopár klikov a tovar príde priamo domov kuriérskou spoločnosťou. Tým pádom môžeme povedať, že je to veľmi pohodlný spôsob, ktorý šetrí náš čas a peniaze. Mnohí odporcovia tohto spôsobu nakupovania sa ohradzujú tým, že musia platiť za dopravu. Pravdepodobne im nedochádza, že za dopravu platia i vtedy, keď idú nakupovať do kamenných predajní. Musia sa tam predsa nejako dopraviť. Pri dnešnom zhone vieme účinne zmanažovať náš drahocenný čas a venovať sa tak svojim záľubám, priateľom, či rodine.
Obrovskou výhodou je, že môžete nakupovať v danej chvíli na akomkoľvek mieste na svete. Nie je problém objednať si šaty z Talianska a vzápätí nejakú elektroniku z Anglicka. Mnohé značky majú medzinárodný dosah a aj ich stránky sú v rôznych svetových jazykoch, takže tu odpadá i problém s jazykovou bariérou. Hlavne staršia generácia má problém dohovoriť sa a práve preto je to veľmi výhodný a ústretový krok smerom k nim.
Obchodovanie na internete má mnoho podôb a využívajú ho nielen fyzické osoby, ale i mnohé firmy. Mnoho skladov má zriadenú internetovú stránku a takto prehľadne ponúka svojim odberateľom tovar, ktorý môžu nakúpiť. V poslednom období sa však objavilo mnoho portálov, kde freelanceri ponúkajú svoje služby. Platí to i pre oblasť SEO. Človek na voľnej nohe ponúkne služby za určitý poplatok a čaká na odozvu na internete. Ide o akési modenré inzerovanie práce. Podobne to funguje i tak, že firma ponúka prácu a hľadá svojich potencionálnych zamestnancov. V súčasnosti si mnoho ľudí našlo prácu práve takýmto spôsobom.
Ak hovoríme o inzerovaní, tak by sme určite mali spomenúť i formu internetového obchodovania, ktorá sa nápadne podobá na akýsi bazár. Je zriadená stránka, na ktorej môžete uverejniť svoj inzerát a takto predať, či kúpiť rôzne veci. Obchoduje sa i so zvieratami, ale i službami.
Kreativita a úspech v našom E-shope
Mali by sme zaujať a byť aktívni. Ako spraviť to, aby sme sa zaktivizovali? Nápadom sa medze nekladú. Veľmi obľúbenou formou sú napríklad recenzie. Užívateľ dostane priamu informáciu o produkte, o ktorý sa zaujíma a pritom môže sám prispieť vlastným názorom. Môže to byť doplnené nejakou grafikou, kde sa zohľadní celkové hodnotenie produktu. Obľúbené sú i diskusie. Tu si návštevníci môžu vymieňať skúsenosti. Mali by sme však hľadať nápadité riešenia, nemusíme skĺznuť ku klasike. Doplňme obsah inštruktážnymi videami, obrázkami a podobne. Zvýši to celkový kredit v hodnotení, ale tiež takýmto jednoduchým spôsobom môžeme získať kvalitné spätné odkazy.
Ľudia neradi čítajú dlhé texty, uprednostnia obrázky a videá. Stačí si všimnúť sledovanosť videí na sieťach, dostanete sa takto k ďalšiemu zdroju potencionálnych návštevníkov. Nemali by sme však podceniť ani popis samotného výrobku. Informácie by mali byť vytriedené do logikých celkov. Nemali by sme návštevníka zasypať masou textu. Súčasťou by mali byť i technické parametre, prípadne návod na použitie, zloženie a podobne. Čo sa týka technických parametrov obrázkov a videí, tak tu nič nepodceňujme. Oplatí sa zainvestovať do kvality. Musíme myslieť na to, že práve to si návštevníci všímajú ako prvé a podporíme tým dobrý dojem. Ak si na to netrúfate sami, tak oslovte profesionálov.
Veľmi často využívanou technikou sú i rôzne súťaže, ktoré sú podporované sociálnymi sieťami. Je to cielená reklama na určitú skupinu ľudí. Výhodné je osloviť tzv. influencerov, sú to ľudia, ktorí majú vysokú sledovanosť na sociálnych sieťach a ovplyvňujú verejné povedomie.
Čo prinesie budúcnosť a akú sú trendy?
V súčasnosti stojí E-commerce na prehliadačoch. Človek si otvorí svoj prehliadač v PC, prípadne v mobilnom zariadení a následne vyhľadáva na základe kľúčových slov daný produkt, či službu. Môžeme teda zhodnotiť, že v súčasnosti sa bez prehliadačov nezaobídeme. Faktom však je, že veľký rozvoj prebieha v oblasti mobilných zariadení a čoraz viac ľudí využíva služby internetového obchodovania práve cez tieto zariadenia.
Vyvíjajú sa stále nové aplikácie, ktoré umožňujú jednoduchší prístup k daným službám a produktom. Ako dobrý príklad slúžia banky, ktoré ponúkajú svoje aplikácie do mobilov a tým uľahčujú prístup ku svojim produktom. Automatické nákupné aplikácie nie sú ďalekou budúcnosťou a postupne vytláčajú z oblasti záujmu i také stálice ako sú jednotlivé prehliadače.
Mobilné zariadenia nastolili raketový nástup a v súčasnosti vytláčajú z našej pozornosti klasické PC verzie. Podľa prieskumov nárast konverzií z mobilných zariadení neustále rastie a preto by mali zbystriť pozornosť všetci predajcovia a orientovať svoje služby práve týmto smerom.
Nové technológie ponúkajú priestor pre množstvo nových nápadov. Viete si predstaviť, že sedíte v kaviarni a zapáči sa vám stolička, na ktorej sedíte. Jednoducho si ju odfotíte a následne cez aplikáciu objednáte na internete. Aké jednoduché a rýchle. Momentálne na tomto spôsobe obchodovania pracuje už niekoľko významných spoločností.
Ak budeme môcť vyhľadať predmety pomocou obrázkov, prečo by nebolo reálne, aby sme ich našli prostredníctvom nášho hlasu. V ponuke sú už zariadenia, ktoré umožňujú takýto efektívny nákup.
Veľmi výrazným hráčom v tejto sfére je určite i virtuálna realita. V súčasnosti je skôr doménou hier a hracích konzol, no postupne nachádza využitie aj v iných sférach. Mnoho ľudí má problém s tým, že si vec nevie predstaviť u seba doma, prípadne na sebe. Práve virtuálna realita môže tento problém odstrániť. Jednoducho použijete aplikáciu pre vizualizáciu produktov a je po starosti.
Vyššie sme si písali niečo o tom, aké dôležité je poznať svojich potencionálnych zákazníkov, teda svoju cieľovku. Už teraz umelá inteligencia dokáže rozlíšiť mnoho vecí a využíva sa i pri hodnotení stránok. Prečo by nemohla robiť i cielený marketing. Teda osloviť presne definovanú skupinu ľudí s presne daným produktom.
Kvalita vs. informovanosť
Kvalita poskytovaných služieb a produktov zvyšuje náš kredit u zákazníkov, no my musíme zabezpečiť, aby sa o nás dozvedeli. Pokiaľ nás nenájdu, tak nám kvalita produktu bude úplne zbytočná. Mali by sme využiť všetky možné i nemožné informačné kanály. Klasikou zostáva e-mail, no rozhodne ho nepodceňujme. E-mailom vieme osloviť konkrétnych ľudí za konkrétnym účelom. Šírenie informácií na sociálnych sieťach by malo mať tiež svoju logiku.
O kvalite šíreného príspevku sa nemusíme ani baviť, to by malo byť samozrejmosťou. Kvalitný príspevok by mal ťažiť z informácií, ktoré sme získali analýzou. Čiže si vymedzíme cieľovú skupinu na základe zistených kritérií a tomu prispôsobíme náš príspevok. Mali by sme osloviť ľudí, ktorých náš príspevok nielen zaujme, ale budú i našimi potencionálnymi zákazníkmi.
