„SEO blog”
top2
2018.07.03.

Kľúčové slová: Ako urobiť analýzu kľúčových slov pre SEO?

kľúčové slováZákladom procesu optimalizácie (SEO skratka - Search Engine Optimization) je analýza kľúčových slov. Ak má webová stránka správne zadefinované kľúčové slová, tak aj samotný proces SEO má našliapnuté na úspech. Ako si poradiť s množstvom kľúčových slov a vybrať tie správne?

 

Mali by sme si vysvetliť zopár základných faktorov, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri analýze kľúčových slov. Poradíme vám zopár tipov, čo je dôležité a na čo sa máte zameriavať, keď si máte zvoliť správne kľúčové slová. Optimalizácia pre vyhľadávače môže následne stavať na silných základoch a vy zvyšujete kredit svojmu webu. Podobne ako v iných oblastiach, aj tu platí, že ak máte na čom stavať, tak pozitívny výsledok sa čoskoro dostaví. 

 

 

Kľúčové slová definícia

Najskôr si však povedzme, čo to vlastne kľúčové slovo je. Môže sa skladať z jedného alebo viacerých slov. Veľa sa polemizuje o tom, čo je vlastne dobré. Jedno kľúčové slovo je výstižné a dokážete s ním dobre pracovať. Ľahko sa uprace do textu. Dlhšia varianta, respektíve sem môžeme zaradiť aj dvojslovné spojenie, sa využíva v texte ťažšie. Tu sa práve prejaví umenie copywritingu. Dobrý copywriter by mal použiť kľúčové slová tak, aby nebili do očí a boli súčasťou bežného textu, pritom však na seba upútali. Ako zohľadňuje Google tieto slová pri svojom hodnotení je otázne a presne vám nikto na túto otázku neodpovie. Teda sa o tom donekonečna polemizuje.

 

optimalizácia pre vyhľadávačeKľúčové slová - keywords - zadávajú návštevníci do vyhľadávačov, keď hľadajú informácie na internete. U nás sa používa vo veľkej väčšine práve Google, práve preto sa mnohé metódy a postupy, ktoré sa dotýkajú optimalizovania stránok, viažu na pravidlá, ktoré stavuje práve Google. V konečnom dôsledku ide vždy o to, aby ste dosiahli prvé pozície vo vyhľadávači. Práve tomu sa podriaďuje väčšina úkonov, ktoré sa na stránke vykonávajú. Proces hodnotenia stránok je komplikovaný a nedá sa striktne určiť, čo je najdôležitejšie, na čo si dať pozor.

 

Všetky inštrukcie majú v podstate veľmi premenlivý charakter, pretože tento proces sa stále vyvíja. Pribúdajú nové požiadavky, to čo platilo ešte včera, dnes už nemusí. Práve z uvedeného vyplýva, prečo je proces optimalizácie taký náročný. Poďme si teraz niečo povedať o tom, ako sa správa väčšina z nás na internete a ako si predstavujeme kvalitné výsledky vyhľadávania. 

 

 

Relevancia

Dostali sme sa k pomerne zaujímavému pojmu a tým je relevancia. Už sme si o nej niečo napísali aj v iných príspevkoch, ale práve v súvislosti s kľúčovými slovami by sme ju určite nemali opomenúť. Pojem "relevantný" sa udáva vo výkladovom slovníku ako "významný, dôležitý, závažný, rozhodujúci, zlomový".  V tejto súvislosti by sme si to mohli vysvetliť ako: "dôležitosť výsledkov vyhľadávania vzhľadom na zadaný výraz od užívateľa". Skúsme si to priblížiť reálnym príkladom:

 

keyword liečivé bylinyVyhľadávate nejakú konkrétnu informáciu na internete, zadáte do vyhľadávače daný výraz, ktorý logicky spájate s hľadanými informácia. Napríklad chceme zistiť informácie o liečivých bylinách. Napíšete "byliny". Zobrazí sa niekoľko miliónov výsledkov. Prezriete si zopár prvých, ktoré vás oslovia a následne zistíte, že sa nemáte šancu zorientovať v takomto množstve a hľadaný výraz musíte upresniť. Vyhľadáte "liečivé byliny" a tu sa zrazu dostanete už ku konkrétnejším informáciám. Opäť si prezriete niekoľko prvých stránok, ktoré vás zaujmú nadpisom a popisom, možno zablúdite ešte na druhú, tretiu stranu a tým to skončí. 

 

 

Význam a logika keywords

Z toho nám logicky vyplynulo, ako by sme mali pracovať s kľúčovými slovami. Dobre zvolené kľúčové slovo musí byť významovo aj logicky čo najbližšie k hľadanej informácii. Nemusí to byť výlučne jednoslovné spojenie, ľudia často vyhľadávajú i pomocou viet, či príbuzných výrazov - synoným. Ďalšou informáciou, ktorú sme si logicky odvodili je to, že je veľmi dôležité, aké kľúčové slovo zadefinujeme pre náš web, ale i pre naše stránky a podstránky. Znie to relatívne jednoducho, no okolo hľadania správnych keywords sa toho dosť veľa polemizuje a môžete sa stretnúť s najrôznejšími odporúčaniami. Akým smerom sa teda vybrať?

 

 

 

SEO návod - keywords

 

analýza kľúčových slovAko vybrať kľúčové slová? Kľúčové slovo by malo mať dostatočný počet hľadaní. Takto si vieme vytvoriť bohatú prvotnú základňu potencionálnych návštevníkov. Tento faktor je určite dôležitý, no nezaraďovali by sme ho medzi no. 1. Tento údaj nám vie síce priniesť potencionálnych návštevníkov a zväčšiť tak našu návštevnícku základňu, no musíme si uvedomiť, že spolu s kľúčovým slovom, ktoré je veľmi často vyhľadávané, prichádza i veľká sila v podobe obrovskej konkurencie.

 

Teda budeme musieť vynaložiť oveľa viac úsilia do ostatných faktorov, ktoré zohrávajú úlohu pri umiestnení stránky vo vyhľadávači. Preto by sme mali zohľadniť to, či nám to prinesie viac pozitív, alebo negatív. Je lepšie, ak sa zameriate na menej vyhľadávané výrazy a využijete skôr dvoj a viac slovné spojenia, ktoré nadväzujú na obsah danej stránky. 

 

Samozrejme to nie je úplne také jednoduché a vstupuje sem ešte mnoho iných faktorov. Spomínaný obsah (content) webu,  jeho kvalita a logické usporiadanie, štruktúra webu i textu, logické usporiadanie a pod. Tieto témy sme bližšie rozoberali pri téme “seo optimalizácia návod”.

 

Relevantnosť je vysoko hodnoteným faktorom a vychádza z nej i proces optimalizácie webu. Počet hľadaní a význam by mali byť v rovnováhe. Môžeme si uviesť ešte nejaký príklad ako zadefinujeme kľúčové slová nielen pre hlavnú stránku, ale i jednotlivé podstránky:

 

e-shop

 

Máme e-shop s topánkami. Sortiment e-shopu je logicky rozdelený na podstránky letná, zimná a prechodná obuv. Pokiaľ vyberáme kľúčové slovo pre hlavnú stránku, mali by sme použiť výraz, ktorý sedí významovo a má dostatočné množstvo hľadaní, napr. “topánky”, “obuv” a pod. Pre podstránky sú vhodné “letná obuv”, alebo “obuv leto”. Teda použijeme relevantný pojem pre každú podstránku.

 

 

Rovnako by sme postupovali aj pri optimalizovaní stránok, ktoré sú rozdelené podľa toho, či ide o obuv pre mužov, ženy, alebo deti. Teda hľadaným výrazom by bolo "obuv pre deti" alebo "detské topánky". 

 

 

keywordsAko to vyzerá, keď to nefunguje? Predpokladajme, že návštevník má záujem o sandále. Preto bude hľadať pod kľúčovým slovom “sandále”, prípadne zadá výraz “letné sandále”. Ak by sa stala situácia, že po zadaní slova "sandále", dostane ponuku so zimnou obuvou, tak by to asi neuspokojilo jeho potreby a navyše by už web s vysokou pravdepodobnosťou nenavštívil. Teda ho určite odradíme nefungujúcou stránkou, ktorá pôsobí amatérsky. Ako by to malo vyzerať? Návštevník, ktorý hľadá konkrétny tovar “sandále”, dostane priamu konkrétnu informáciu a keď sa dostane k tomu, čo hľadal, je spokojný. 

 

 

Kľúčové slová, ktoré sme si uviedli ako príklad nadväzujú a vystihujú obsah danej stránky. Vedú k spokojnosti zákazníka, čo by malo byť prvoradým cieľom pre každého majiteľa e-shopu. Podobne sa však tento princíp aplikuje i na iné typy webov. Nehovoríme len o e-commerce (internetové obchodovanie), ale i o rôznych informačných portáloch, blogoch a podobne. 

 

google adwordsVeľmi dobrým zdrojom pre nájdenie vhodných kľúčových slov je samotný vyhľadávač. Pri zadaní kľúčového slova sa vždy objaví niekoľko alternatív, ktoré môžete tiež vyhľadať. Čiže využijete logiku, ktorú vyhľadávač používa. V podstate už začínate s optimalizáciou. Zdrojov na vhodné kľúčové slová je nieľkoľko a profesionáli často používajú nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov (napríklad Google Adwords Keyword planner). Je to veľmi efektívne a rýchle. Je nutné vykonať dôkladnú analýzu kľúčových slov a vytvoriť jasnú štruktúru pre daný web. Najlepšie sa pracuje na nových weboch, ktorých štruktúra sa ešte len buduje. Staršie weby občas musia prejsť refreshom, ale vždy sa oveľa viac energie minie na opravy, ako na dôkladné plánovanie. 

 

 

Zopár tipov na záver

Zhrnieme si to. Optimalizácia  má určité nepísané pravidlá aj čo sa týka kľúčových slov. Kľúčové slovo by malo byť obsiahnuté v nadpise (title), popisoch (meta description) a následne zahrnuté v obsahu stránky, v URL. Malo by jasne a zreteľne vystihovať obsah stránky, nezavádzať, pretože práve to návštevníkov odradí a web už nenavštívia. Príliš konkrétne kľúčové slovo môže návštevníka zmiasť a privedie ho k informáciám, ktoré nehľadá. Veľmi vyhľadávané kľúčové slovo nám zvyšuje konkurenciu a zmenšuje naše šance na prvé pozície. Ako sa povie "zlatá stredná cesta". Nepodceňujme plánovanie a vložme dostatok energie do podrobnej analýzy kľúčových slov, ktorá nám dokáže vygenerovať tie najvhodnejšie výrazy. 

bottom2
© 2008-2016 Všetky práva vyhradené.